همه با هم برای سلامت قلب

شعار روز جهانی قلب: همه با هم برای سلامت قلب

۷ مهر ۱۳۹۶- ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷

 

برای حفظ سلامت قلب با شیوه زندگی سالم به قلب خود نیرو بخشید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

برای حفظ سلامت قلب با تغییراتی ساده و ماندگاردر شیوه زندگی به قلب خود نیرو بخشید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

بیماری قلبی عروقی همچنان اولین عامل هدایت کننده و مهم مرگ و ناتوانی در دنیای امروز است و سالانه بیش از ۵/۱۷ میلیون نفر به علت بیماری قلبی عروقی دچار مرگ زودرس می شوند و تا سال ۲۰۳۰ انتظار میرود به ۲۳ میلیون نفر برسد. اما خوشبختانه این بیماری با تغییر شیوه زندگی ناسالم ، مانند خوردن و آشامیدن سالم، فعالیت بدنی بیشتر و ترک دخانیات قابل پیشگیری است.

بیماری  های ناشی از قلب ، عروق مغز و عروق خونی به عنوان بیماری قلبی عروقی در نظر گرفته می شوند. شایع ترین بیماری های قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب (مانند حمله های قلبی) و بیماری عروق مغزی (مانند سکته مغزی ) هستند. کنترل عوامل خطر کلیدی مهم مانند رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم ، مصرف دخانیات و فشارخون  بالا، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

چند تغییر ساده روزانه در زندگی کل کاری است که باید انجام داد تا قلب را قوی کرد و برای حفظ سلامت آن تغییراتی ماندگار ایجاد کرد. اگر اینکار انجام نشود، فرد در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی (شامل بیماری قلب و سکته مغزی) قرار می گیرد.

قلب به کل بدن نیرو می بخشد و این نیرو امکان دوست داشتن، خندیدن، شاد بودن و زندگی طولانی تر و با کیفیت تری می دهد. هر فرد باید بداند چگونه میتواند به قلب خود انرژی برساند و به زندگی خود نیرو بخشد. قلب مرکز سلامتی است. پس باید مراقبتی که شایسته آن است برای آن انجام داد.

وقتی از قلب خود مراقبت می کنیم- نه تنها سبب سلامتی بیشتر می شود، بلکه سبب ایجاد احساس بهتر نیز میشود و قادرخواهیم بود از زندگی خود بطور کامل لذت ببریم. فقط چند اقدام ساده در زمینه تغذیه خوب و سالم ، فعالیت بدنی و ورزش،  عدم مصرف یا ترک دخانیات ، کنترل وزن ، عدم مصرف الکل………..می تواند سلامت قلب و رفاه کلی ما را بهبود بخشد.

بنابراین باید اطمینان یابیم که تمام اقداماتی که برای سلامت قلب بر می داریم، منجر به خاتمه دادن به اختلال در سلامتی ما می شود. قلب خود را دوست داشته باشید. مهربانی با قلب، نیرو بخش زندگی است. دوست داشتن قلب با درک از میزان خطر قلبی عروقی شروع می شود.

در ابتدا باید از میزان خطر قلبی عروقی خود مطلع شویم .پس برای اطلاع از مقادیر عوامل مربوط به سلامتی، لازم است به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنیم و از آنها بخواهیم چند آزمایش ساده برای ما انجام دهند و خطر قلبی عروقی را برای ما تعیین کنند و سپس با انتخاب شیوه زندگی سالم به زندگی خود نیرو ببخشیم. دانش لازم به ما قدرت می دهد.

بنابراین باید قلب خود را بیشتر به حرکت در آوریم، قلب خود را دوست بداریم و به قلب خود انرژی دهیم و زندگی خود را قدرت ببخشیم و این نیرو را به اشتراک بگذاریم.

اغذیه سالم به قلب ما انرژی می دهد و سبب زندگی طولانی تر و با کیفیت بیشترمی شود.

فعال بودن به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و احساس خوب بودن کمک می کند.

ترک مصرف دخانیات مهم ترین راه برای بهبود سلامت قلب ماست.

 

روز جهانی قلب امسال در خصوص به اشتراک گذاشتن اقداماتی است که برای نیرو بخشیدن به زندگی با ایجاد چند تغییر ساده روزانه برای حفظ سلامت قلب صورت می گیرد. این روز یک نقش واقعی در تغییر همه این موارد بازی می کند. این روز یک محرک و فرصت جهانی مهم است که می توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع و حکومت ها در طول سال از آن استفاده کرد و در واقع شروع برنامه و فعالیت هایی است که باید طول سال ادامه یابد. امسال در روز جهانی قلب ، هدف این است که افراد بدانند چگونه می توانند به قلب خود انرژی دهند و به زندگی خود نیرو بخشند.

باید مراقبتی از قلب کنیم که شایسته آن است و قدرتمان را به اشتراک بگذاریم. مراقبت از قلب با کنترل عوامل خطر قلبی عروقی صورت می گیرد. بعضی از این عوامل قابل اصلاح و بعضی قابل کنترل هستند و عبارتند از:

  • فشارخون بالا
  • قند خون بالا
  • کلسترول خون بالا

ابن عوامل با اصلاح عوامل زیر قابل کنترل هستند:

  • مصرف دخانیات
  • مصرف بیرویه الکل
  • رژیم غذایی نا سالم
  • اضافه وزن
  • کم تحرکی

 

چراباید قدرت خود را به اشتراک بگذاریم؟

بیماری قلبی عروقی، از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی، برزرگترین عامل کشنده در جهان است. بیماری قلبی عروقی سبب ۱۷٫۵ میلیون مرگ در سال می شود. بیماری قلبی عروقی همراه با بیماری های غیرواگیر ، در ایجاد فقر، خصوصا در کشورهای با درآمد کم و متوسط، به علت هزینه زیاد و سهم بالای پرداخت از جیب مردم شرکت دارد. در نهایت بیماری قلبی عروقی یک بار سنگینی بر روی اقتصاد کشورهای با درآمد کم و متوسط دارد. بار بیماری قلبی عروقی قابل کاهش است. اما باید همین الان اقدام کنیم.

افراد باید کنترل سلامت قلب خود را بدست آورند و  این قدرت و توان را با درک از میزان خطر خود و افراد خانواده و اقدام برای بهبود آن، به اشتراک بگذارند. با اشتراک گذاشتن دانش ما می توانیم یکدیگر را الهام بخشیم تا قلب سالمتر داشته باشیم.

قدرت برای داشتن قلب سالم در دست افراد است. روز جهانی قلب به افراد اطلاعات لازم برای سلامت و قدرت بخشیدن به قلب می دهد. همه ما با هم قدرتی برای کمک به افراد برای زندگی طولانی تر، بهتر، و قلب سالمتر داریم.

اگر چهار عامل خطر مهم رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، و مصرف بیرویه الکل،کنترل شوند ۸۰ % از مرگ های زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی قابل اجتناب است،

تغییرات کوچک در شیوه زندگی می تواند اختلاف قدرتمندی در سلامتی ما ایجاد کند: ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز، ترک دخانیات، و رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی کمک کند.

دولت ها و وزارتخانه های بهداشت باید با سرمایه گذاری در نظام مراقبت و پایش بیماری قلبی عروقی بدقت از میزان مشکل آگاه شوند و مداخلات در سطح جمعیتی را برای کاهش بیماری قلبی عروقی اجرا کنند،  که عبارتند از:

-سیاست های جامع کنترل دخانیات

-مالیات برای کاهش مصرف غذاهای پرچرب و شیرین و شور

-توسعه و ایجاد فضاهای مناسب و محیط های امن بالاخص مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری برای افزایش فعایت بدنی

-راهبردهایی برای کاهش مصرف بیرویه الکل

-توسعه تهیه غذاهای سالم در بوفه مدارس برای کودکان