• 1402/05/10 - 07:00
  • بازدید: 253
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به مناسبت هفته تغذیه با شیر مادر

پیام معاون بهداشت به مناسبت هفته تغذیه با شیر مادر

دکتر طیبه مهروری معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش در پیامی هفته جهانی تغذیه با شیر مادر تبریک گفت

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، دکتر طیبه مهروری معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش و متخصص اطفال در پیامی به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر( ۱۰ الی ۱۶مردادماه) تبریک گفت. متن پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی

تغذیه انحصاری با شیر مادر زیربنای بقا و سلامت کودک است به دلیل آنکه تغذیه‌ای ضروری، بی نظیر و بدون جایگزین برای رشد و تکامل کودک فراهم می کند. تغذیه انحصاری با شیر مادر به عنوان اولین رویکرد ایمن سازی کودکان، حفاظت در برابر عفونت های تنفسی ، بیماری اسهال و سایر بیماری‌های بالقوه تهدید کننده زندگی را فراهم می کند و همچنین دارای اثر حفاظتی در برابر چاقی و بعضی از بیماری‌های غیر واگیر در مراحل بعدی است. به دلیل اهمیت تغذیه کودکان با شیر مادر، هر ساله 10 الی 16 مرداد ماه  مصادف با 1 الی 7 آگوست به عنوان هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر نامگذاری می شود

شعار امسال همراستا با قانون‌های جوانی جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر"نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه" (Enabling Breastfeeding Making a Difference For Working Parents) می باشد. این شعار با هدف دستیابی به موارد ذیل، طراحی شده است:

  1. آگاه کردن جامعه درباره مشکلات شیردهی و فرزند پروری مادران شاغل
  2. تامین زیر ساخت لازم در جهت اعطای مرخصی به مادران شاغل با پرداخت کامل حقوق و حمایت در محل کار به عنوان ابزاری مهم برای شیردهی موفق
  3. همراه کردن افراد و سازمان‌ها در جهت افزایش همکاری و حمایت از شیردهی در محل کار
  4. اقدام در راستای بهبود شرایط کار و حمایت های مرتبط با شیردهی

طرز ذخیره و مصرف شیر دوشیده شده مادر:

1-  استفاده از ظروف شیشه ای یا پلاستیک سفت  برای ذخیره بلند مدت شیر دوشیده شده توصیه می شود.

2 - ظروف حاوی شیر فریز شده را در زیر جریان آب گرم گرفته تا به مرور شیر داخل ظرف ذوب شود و حرارات آن به درجه حرارت اتاق برسد. برای اینکه آب هدر نرود ظرف حاوی شیر را در ظرف بزرگتری بگذارند و روی آن را آب ولرم بریزند.

3 - ظرفی که برای فریز کردن شیر به کار می رود، باید سه چهارم پر شود که جای یخ زدن داشته باشد.

3- برای ذوب کردن شیر نباید آن را جوشاند و یا در ماکروویو گذاشت.

5- شیر تازه در دمای اتاق (25 درجه) به مدت 4 ساعت و در یخچال ( دمای 2 تا 4 درجه) به مدت 48 ساعت قابل نگهداری است.

6- شیر منجمد شده یا فریز شده در جایخی یخچال به مدت 2 هفته در قسمت فریزر یخچال 3 ماه  و فریزر های مستقل با انجماد عمیق (20- درجه) تا 6 ماه قابل نگهداری است. همچنین شیر ذوب شده در یخچال 12 ساعت قابل نگهداری است و نباید دوباره منجمد شود.

7-  شیر دوشیده شده مادر، در صورتی که در یخچال نگهداری می شود حدود 48 ساعت و شیری که قبلا فریز شده است به مدت 12 ساعت جهت تغذیه نوزاد استفاده شود.

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی,شورای رفاهی
  • کد خبر : 13364
کلمات کلیدی
سمیه سادات خرم روز
خبرنگار

سمیه سادات خرم روز

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید