شهریور ماه پرحادثه ترین ماه سال
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش:به استناد آمار رسمی پزشکی قانونی کشور در شهریور ماه هر سال شاهد بیشترین آمار قربانیان حوادث ترافیکی هستیم .
- در ۱۰ سال گذشته (از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ ) بالغ بر ۲۰٫۴۶۴ نفر یعنی میانگین ۶۶ نفر (معادل جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج) در هر روز در حوادث رانندگی شهریور ماه جان خود را از دست می دهند.
- سالیانه ۱۳۰۰۰۰۰ نفر به علت حوادث ترافیکی فوت می کنند و ۵۰-۲۰ هزار نفر به علت حوادث ترافیکی دچار آسیب یا ناتوانی می شوند.
- حوادث ترافیکی بالاترین علت مرگ در جوانان ۲۹- ۱۵ سال و ۶۰% از مرگ های مربوط به گروه سنی ۴۴- ۱۵ سال است.
- ۹۰ % مرگ های حوادث ترافیکی در کشورهای کم درآمد اتفاق می افتد (منطقه مدیترانه شرقی و آفریقا) در حالیکه این کشورها دارای نیمی از وسایل نقلیه جهان هستند.
- نیمی از افرادی که بر اثر حوادث ترافیکی فوت می کنند کاربران آسیب پذیر شامل: عابران پیاده، دوچرخه سواران، موتور سیکلت سواران هستند.
- در جهان تنها ۲۸ کشور (با جمعیت ۴۱۶ میلیون نفر- ۷% جمعیت جهان)از قوانین مناسبی برای کنترل تمام پنج عامل خطر حوادث ترافیکی برخوردارند (عوامل خطر: سرعت، مصرف الکل، کلاه ایمنی، کمربند ایمنی، صندلی کودک).
- حوادث ترافیکی، خسارت های مالی قابل توجهی را برای قربانیان، خانواده آنها و جامعه ایجاد می کنند. این هزینه ها عبارتند از: هزینه های درمان و بازتوانی، کاهش باروری اجتماعی فرد در شغلش (به صورت کاهش یا از دست دادن حقوق برای فرد آسیب دیده یا فوت شده به علت حادثه)، اتلاف ساعات کار و صرف کردن زمان منحصر به شغل یا تحصیل برای مراقبت از فرد مصدوم.
- جوانان مذکر بیشتر از جوانان مؤنث دچار حوادث ترافیکی می شوند. بطوری که سه چهارم (۷۷%) مرگ های حوادث ترافیکی در مردان اتفاق می افتد.
- در ایران سالانه ۲۰۰۰۰۰۰ سال عمر بعلت مرگ زودرس ناشی از حوادث تلف میشود و با داشتن ۱% جمعیت دنیا ۲% مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی را بخود اختصاص داده است
- بیشترین آمار فوت روزانه مربوط به ۲۳ شهریور ماه ۹۶ با ۸۱ نفرفوت یک هشدار جدی برای امسال و سال های آتی است همچنین آمار ۲۱ برابری مصدومین(۳۳۶ هزار در سال ۹۶) یک تراژدی و هشدار جدی است که بار مالی سنگینی را هم بر دوش دولت می گذارد.
- ۶۰درصد حوادث ترافیکی در ۳۰ کیلومتری شهرهای مقصد اتفاق می افتد(کمپین ۶۰-۳۰)
- توضیحات و مستندات آماری فوق همه نشان دهنده ضرورت توجه به ارتقای ایمنی ترافیک سفر های ماه پایانی تابستان با الگوی نسبتا موفق طرح ارتقای ایمنی سفرهای نوروزی می باشد. به همین منظور کمپین اطلاع رسانی ویژه ارتقای ایمنی ترافیک شهریور برای کاهش آمار قربانین و مصدومین و معلولین حوادث رانندگی پرحادثه ترین ماه سال نیازمند مشارکت و هماهنگی و پشتیبانی همه جانبه تمامی سازمان های مرتبط است.
نکات کلیدی و مهم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی:
توجه کنید که رانندگان بیشترین نقش را در پیشگیری از حوادث ترافیکی دارند؛ به طوری که یک راننده با رانندگی غیرایمن نه تنها جان خود، بلکه جان گروه بسیاری از افراد جامعه از جمله عابرین پیاده، سرنشینان خودرو و دیگر وسایل نقلیه را به خطر می اندازد.
- نحوه صحیح عبور از خیابان را به کودکان آموزش دهید.
- مراقب باشید کودکان در کنار خیابان، بازی (به خصوص توپ بازی) نکنند.
- هنگام خروج از اتومبیل، ابتدا بزرگسالان، سپس کودکان خارج گردند ولی هنگام سوار شدن حق تقدم با اطفال است.
- از سوار کردن کودکان پشت راننده موتورسیکلت به خصوص هنگام شب خودداری نمایید.
- هنگام اسکیت سواری کودکان، استفاده از کلاه ایمنی، زانو بند، دستبند و رعایت اصول ایمنی ضرورت دارد.
- صبور بودن و تصمیم گیری مناسب در حین رانندگی و رعایت سلامت داخلی و خارجی وسایل نقلیه و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و استفاده از کمربندهای ایمنی برای کاهش خطر ضرورت دارد.
- استفاده از کلاه ایمنی سفید رنگ و لباسهای روشن موجب کاهش ۴۵ درصدی تصادفات میشود؛ ۲۵ درصد از موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی مربوط به راکبان موتورسیکلت است که نیمی از مرگ های مریوط به این گروه به علت جراحات ناحیه سر است. استفاده از رنگهای روشن در چرخها و عقب موتورسیکلت ها و استفاده از چراغهای شفاف برای ترمزها در قسمت عقب موتور برای افزایش دید و کاهش ۱۵ تا ۵۰ درصدی تصادفات می شود.
- رعایت سرعت مجاز و رعایت فاصله مطمئنه؛ سرعت غیرمجاز به عنوان یک عامل خطر جدی در آسیبهای تصادفات جاده ای است که هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیب های ناشی از آن تأثیر می گذارد.
- احتمال مرگ سرنشینان خودرو با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت ۲۰ برابر زمانی است که سرعت خودرو ۳۰ کیلومتر در ساعت است.
- در ایران سوانح و حوادث جزء اولین علت های مرگ میر در کودکان زیر پنج سال به شمار می آید
- استفاده از کمربند ایمنی خطر صدمات جدی و کشنده را از ۶۵ به ۴۳ درصد کاهش می دهد و استفاده از کمربند ایمنی بیشتر از هر وسیله دیگر از خطر تصادفات رو به رو با یکدیگر می کاهد. از سن ۱۲ سالگی به بعد، نوجوانان هم میتوانند مانند بزرگترها روی صندلی جلو بنشینند و از کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند. اما کودکان کمتر از ۱۲ سال یا نوجوانان با قد کوتاه تر از ۱۳۰ سانتیمتر باید روی صندلی عقب ماشین بنشینند.
- رعایت دید مناسب در رانندگی؛ خطر ناشی از تصادفات رانندگی در شب ۱۰ برابر است به طوری که این خطرات در ساعت حدود ۲ تا ۵ صبح یا غروب آفتاب یا در شب به علت دید ناکافی تقریباً ۵ برابر بیشتر از دیگر شبانه روز است. (۲۱ درصد مرگ و میرها ناشی از دید ناکافی است، یکی از راه های افزایش دید، حرکت با چراغ های روشن حتی در مدت روز است چرا که باعث کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تصادفات می شود.
- صندلی عقب اتومبیل ایمن ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی استفاده است، گفته شده است در ایران سوانح و حوادث جزء اولین علت های مرگ میر در کودکان زیر پنج سال به شمار می آید. بر روی زانو نشاندن اطفال در حین سفر در تصادفات رو در رویی که دو اتومبیل از دو جهت مخالف با یکدیگر برخورد می کنند، بسیار خطرناک است.. با استفاده از صندلی کودک میتوان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی کودکان را تا ۵۱ درصد کاهش داد.
- همواره برای کودکان زیر ۱۰ کیلوگرم از صندلی های مخصوص کودک که در صندلی جلو یا عقب نصب می شوند استفاده کنید؛ در صورتی که اتومبیل شما مجهز به کسیه هوا است، هرگز صندلی کودک را روی صندلی جلو نصب نکنیدتوجه داشته باشید که صندلی عقب اتومبیل ایمن ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی است.